Informácie a rady

Označovanie pneumatík


Základné označenie:
175Šírka pneumatiky v milimetroch
65Profilové číslo pneumatiky (výška / šírka pneumatiky v %)
RKonštrukcia pneumatiky (R-radiálna, D-diagonálna, B-semiradiálna)
14Priemer disku v palcoch
91Hmotnostný index (LI)
TRýchlostný index (SI)
Ďalšie označenie:
TLBezdušová pneumatika (Tubeless Tyre)
TTPneumatika s dušou (Tube Tyre)
RF, XLZosílená kostra pneumatiky (Reinforced, Extra Load)
TWIIndikátor opotrebovania (Tread Wear Indiciator)
M+SZimná pneumatika (Mud - blato, Snow - sneh)
FROchrana ALU disku pred poškodením
DOTVýrobný kód (napr. 1204 - 12. týždeň, rok 2004)
INDSIDE / OUTSIDEOznačenie vnútornej / vonkajšej strany pneumatiky
ŠÍPKA NA BOČNICISymbol určujúci smer otáčania pneumatiky

Dezén pneumatík


Symetrický dezén
Ide o základný typ dezénu, ktorý sa dnes objavuje predovšetkým na najlacnejších pneumatikách. Niektorí výrobcovia tento klasický typ dezénu nahrádzajú pri výrobe modernejším asymetrickým dezénom. Hlavné využitie pneumatík so symetrickým dezénom je pre osobné vozidlá nižšej a strednej triedy, kompakty a SUV. Nespornou výhodou symetrického dezénu sú jeho vyvážené vlastnosti a vysoká brzdná účinnosť na mokrej i suchej vozovke.

Smerový dezén
Smerový dezén alebo aj šípový dezén je stále viac obľúbeným typom. Veľkou výhodou týchto pneumatík je výborný odvod vody a schopnosť pri zábere lepšie vyhadzovať sneh z drážok. Malou nevýhodou tohto typu dezénu je o niečo väčšia hlučnosť a nižší kilometrový výkon. Na boku každej pneumatiky nájdete vyznačený smer rotácie - pneumatiku je nutné nasadiť správnym smerom.

Asymetrický dezén
Ide o kombináciu symetrického a smerového dezénu na jednej pneumatike. Pneumatika je rozdelená na dve časti (vnútornú a vonkajšiu). Každá z nich plní inú, špecifickú funkciu. Vnútorná strana má za úlohu odvádzať vodu a zabraňuje vzniku aquaplaningu (strata priľnavosti pneumatiky k vozovke, spôsobená vodou). Vonkajšia strana udržiava stabilitu vozidla a stará sa o vedenie vozidla. Na každej pneumatike je vyznačená vonkajšia a vnútorná strana. Toto označenie určuje, akým smerom sa má pneumatika nasadiť na disk.

Asymetrický smerový dezén
Ide o pneumatiky určené najmä na športové účely pre pretekárske vozidlá. Pneumatiky sa vyrábajú pravé a ľavé.

Hĺbka dezénu pneumatík


Hĺbka dezénu vs bezpečnosť
Okrem iných dôležitých faktorov, ktoré podmieňujú správnu funkciu pneumatík, musíme skontrolovať vek pneumatiky (odporúčame maximum 5-6 rokov) a dostatočný dezén pneumatiky. Okrem dobrých jazdných vlastností a bezpečného fungovania takejto pneumatiky sa vyhnete aj prípadnej pokute pri cestnej kontrole, pretože minimálna hĺbka dezénu je pri letných pneumatikách - 1,6mm (pri zimných - 3mm).
Hĺbka dezénu pneumatiky sa odzrkadľuje aj na brzdnej dráhe. Pri brzdení na mokrej vozovke, so zablokovanými kolesami, má pneumatika s dezénom hĺbky 8 mm takmer polovičnú brzdnú dráhu oproti pneumatike s dezénom hĺbky 1,6 mm. Malá hĺbka dezénu, okrem predĺženia brzdnej dráhy, navyše značne zvyšuje riziko aquaplaningu.
Čo hovoria zákony
Zákonné minimum (SR) v lete: 1,6 mm (naše odporúčanie: min. 3 mm)
Zákonné minimum (SR) v zime: 3 mm (naše odporúčanie: min. 4 mm)
  • Zákonné minimum v Rakúsku pre zimnú pneumatiku - 4 mm

Brzdná dráha z rýchlosti 50 km/hod. (mokrá testovacia dráha)


Hĺbka dezénu:Stav pneumatikyPoznámka
8 mmVaša pneumatika je 0% opotrebovanáNová pneumatika
7 mmVaša pneumatika je 15% opotrebovaná
6 mmVaša pneumatika je 31% opotrebovaná
5 mmVaša pneumatika je 47% opotrebovaná
4 mmVaša pneumatika je 62% opotrebovaná
3 mmVaša pneumatika je 78% opotrebovanáZákonný limit! (zimné pneumatiky)
2 mmVaša pneumatika je 94% opotrebovaná
1,6 mmVaša pneumatika je 100% opotrebovanáZákonný limit! (letné pneumatiky)

Optimálny tlak v pneumatikách


A. Prehustenie - na pneumatike je ojazdený stred behúňa

B. Podhustenie - na pneumatike sú ojazdené okraje behúňa

C. Optimálny tlak uvedený výrobcom pre daný typ vozidla

Kde nájdete údaje pre Vaše vozidlo?
Každý výrobca poskytuje údaje o optimálnom hustení pneumatík pre konkrétny typ vozidla. Uvádza ich v návode k údržbe vozidla. Priamo na vozidle ich nájdete na vnútornej strane palivovej nádrže a na B-stĺpiku dverí. Meranie tlaku sa robí v zásade na "studených" pneumatikách.
  • Pneumatiky na rovnakej náprave musia mať vždy rovnaký tlak
Tlak pneumatík vs bezpečnosť
STABILITA POČAS JAZDY
Podhustené pneumatiky majú negatívny vplyv na presnosť riadenia vozidla. Pneumatika s tlakom 2 bar je schopná bezpečne prejsť zákrutou pri rýchlosti 100 km/h, pri tlaku hustenia 1 bar sa rýchlosť znižuje na 87 km/h.
  • Nízky tlak v pneumatikách = horšia stabilita počas jazdy
BRZDNÁ DRÁHA
Pri testoch pneumatík sa ukázalo, že pri pneumatike nahustenej na hodnotu 2 bar je brzdná dráha pri brzdení z rýchlosti 90 km/h na rýchlosť 70 km/h dlhá 40 metrov, zatiaľ čo pri pneumatike s tlakom hustenia 1 bar je brzdná dráha 45 metrov.
  • Nízky tlak v pneumatikách = dlhšia brzdná dráha
AQUAPLANING
Ak je pneumatika podhustená o viac ako 30% oproti odporúčaným hodnotám, významne sa zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu.
  • Nízky tlak v pneumatikách = vyššie riziko vzniku aquaplaningu
SPOTREBA PALIVA
Pneumatiky s nízkym tlakom majú vyšší valivý odpor, ktorý spôsobuje väčšiu spotrebu paliva.
  • Podhustenie pneumatík o 1 bar = cca. o 6 % väčšia spotreba paliva
ŽIVOTNOSŤ
Jazda s podhustenou pneumatikou znižuje jej odolnosť a môže viesť k jej poškodeniu s následným rizikom celkovej straty tlaku pneumatiky.
  • Podhustenie pneumatík viac oko 0,5 bar = ohrozenie posádky vozidla

Hmotnostný index (LI)

LIkg / kolesoLIkg / kolesoLIkg / kolesoLIkg / kolesoLIkg / koleso
5019068315865301049001221500
5119569325878451059251231550
5220070335885601069501241600
5320671345895801079751251650
54212723559060010810001261700
55218733659161510910301271750
56224743759263011010601281800
57230753879365011110901291850
58236764009467011211201301900
59243774129569011311501311950
60250784239671011411801322000
61257794379773011512151332060
62265804509875011612501342120
63272814629977511712851352180
642808247510080011813201362240
652908348710182511913601372300
663008450010285012014001382360
673078551510387512114501392430

Rýchlostný index (SI)

SIv max.SIv max.SIv max.SIv max.SIv max
A15A735F80N140U200
A210A840G90P150H210
A315B50J100Q160V240
A420C60K110R170W270
A525D65L120S180Y300
A630E70M130T190
v max. (max. rýchlosť v km / hod.)

Prierez pneumatikou

Základný prierez pneumatikou
1Vrchný behúň
2Stredová drážka
3Priečna drážka
4Obvodové drážky
5Priečne drážky
6Rameno pneumatiky
7Kostra pneumatiky
8Oceľové pásy
9Radiálne drážky
10Ochrana pätky
11Pätka pneumatiky

Kedy prezuť

ZIMNÁ SEZÓNA
Vonkajšie teploty začínajú klesať, a tak je vhodný čas pomaly sa pripraviť na zimnú sezónu. Akonáhle sa teploty začnú dlhodobo pohybovať pod 7°C, je nevyhnutné prezuť na zimné pneumatiky. S odkladaním prezutia sa spájajú vážne riziká! Letné pneumatiky sú z tvrdšej zmesi, ktorá pri nižších teplotách ešte viac stvrdne, stratí pružnosť a prichádza o najdôležitejšiu vlastnosť - priľnavosť, čo môže spôsobiť fatálne následky. Preto sa zodpovedne pripravte na zimnú sezónu, aby ste neohrozili seba ani ostatných účastníkov cestnej premávky.
LETNÁ SEZÓNA
Teploty sa pohybujú dlhodobo nad 7°C, a tak nastal ten správny čas prezuť na letné pneumatiky. Zmes letných pneumatík je tvrdšia a prispôsobená prevádzke za vyšších teplôt. Zimné zmesi sa na suchých a teplých povrchoch viac opotrebovávajú, zhoršujú jazdné vlastnosti automobilu (brzdná dráha a ovládanie vozidla) a tiež zvyšujú spotrebu pohonných hmôt. Preto sa zodpovedne pripravte na letnú sezónu, aby ste neohrozili seba ani ostatných účastníkov cestnej premávky.

Uskladnenie pneumatík


A. Uskladnenie pneumatík s diskom (uskladnenie v horizontálnej polohe, zavesenie za disk)


B. Uskladnenie pneumatík bez disku (uskladnenie vo vertikálnej polohe, občas pootočiť)


Správne uskladnenie pneumatík vplýva na ich životnosť, preto je dôležité dodržiavať tieto zásady:
Odporúčame skladovať pneumatiky s minimálnou hĺbkou dezénu 4 mm (zimné pneumatiky) a 3 mm (letné pneumatiky). Pneumatiky s menším dezénom strácajú svoje vlastnosti a sú pre posádku vozidla nebezpečné.
Pneumatiky by sa mali skladovať v tmavej, suchej a chladnej miestnosti. Medzi faktory, ktoré škodia pneumatikám patria: slnečné žiarenie, vlhko, vysoké teploty, chemikálie a pod.
Je nevyhnutné dodržiavať pravidlá pri skladovaní pneumatík bez diskov a s diskami.
Pneumatiky bez diskov je vhodné občas pootočiť, aby sme predišli ich deformácii.
Pneumatiky je vhodné pred uskladnením dôkladne umyť a ošetriť špeciálnymi prípravkami.
  • Uskladnite Vaše pneumatiky u profesionálov, kde bude o ne kvalitne postarané