Základné označenie: | |
175 | Šírka pneumatiky v milimetroch |
65 | Profilové číslo pneumatiky (výška / šírka pneumatiky v %) |
R | Konštrukcia pneumatiky (R-radiálna, D-diagonálna, B-semiradiálna) |
14 | Priemer disku v palcoch |
91 | Hmotnostný index (LI) |
T | Rýchlostný index (SI) |
Ďalšie označenie: | |
TL | Bezdušová pneumatika (Tubeless Tyre) |
TT | Pneumatika s dušou (Tube Tyre) |
RF, XL | Zosílená kostra pneumatiky (Reinforced, Extra Load) |
TWI | Indikátor opotrebovania (Tread Wear Indiciator) |
M+S | Zimná pneumatika (Mud - blato, Snow - sneh) |
FR | Ochrana ALU disku pred poškodením |
DOT | Výrobný kód (napr. 1204 - 12. týždeň, rok 2004) |
INDSIDE / OUTSIDE | Označenie vnútornej / vonkajšej strany pneumatiky |
ŠÍPKA NA BOČNICI | Symbol určujúci smer otáčania pneumatiky |
Symetrický dezén |
Ide o základný typ dezénu, ktorý sa dnes objavuje predovšetkým na najlacnejších pneumatikách. Niektorí výrobcovia tento klasický typ dezénu nahrádzajú pri výrobe modernejším asymetrickým dezénom. Hlavné využitie pneumatík so symetrickým dezénom je pre osobné vozidlá nižšej a strednej triedy, kompakty a SUV. Nespornou výhodou symetrického dezénu sú jeho vyvážené vlastnosti a vysoká brzdná účinnosť na mokrej i suchej vozovke. |
Smerový dezén |
Smerový dezén alebo aj šípový dezén je stále viac obľúbeným typom. Veľkou výhodou týchto pneumatík je výborný odvod vody a schopnosť pri zábere lepšie vyhadzovať sneh z drážok. Malou nevýhodou tohto typu dezénu je o niečo väčšia hlučnosť a nižší kilometrový výkon. Na boku každej pneumatiky nájdete vyznačený smer rotácie - pneumatiku je nutné nasadiť správnym smerom. |
Asymetrický dezén |
Ide o kombináciu symetrického a smerového dezénu na jednej pneumatike. Pneumatika je rozdelená na dve časti (vnútornú a vonkajšiu). Každá z nich plní inú, špecifickú funkciu. Vnútorná strana má za úlohu odvádzať vodu a zabraňuje vzniku aquaplaningu (strata priľnavosti pneumatiky k vozovke, spôsobená vodou). Vonkajšia strana udržiava stabilitu vozidla a stará sa o vedenie vozidla. Na každej pneumatike je vyznačená vonkajšia a vnútorná strana. Toto označenie určuje, akým smerom sa má pneumatika nasadiť na disk. |
Asymetrický smerový dezén |
Ide o pneumatiky určené najmä na športové účely pre pretekárske vozidlá. Pneumatiky sa vyrábajú pravé a ľavé. |
Hĺbka dezénu vs bezpečnosť |
Okrem iných dôležitých faktorov, ktoré podmieňujú správnu funkciu pneumatík, musíme skontrolovať vek pneumatiky (odporúčame maximum 5-6 rokov) a dostatočný dezén pneumatiky. Okrem dobrých jazdných vlastností a bezpečného fungovania takejto pneumatiky sa vyhnete aj prípadnej pokute pri cestnej kontrole, pretože minimálna hĺbka dezénu je pri letných pneumatikách - 1,6mm (pri zimných - 3mm). |
Hĺbka dezénu pneumatiky sa odzrkadľuje aj na brzdnej dráhe. Pri brzdení na mokrej vozovke, so zablokovanými kolesami, má pneumatika s dezénom hĺbky 8 mm takmer polovičnú brzdnú dráhu oproti pneumatike s dezénom hĺbky 1,6 mm. Malá hĺbka dezénu, okrem predĺženia brzdnej dráhy, navyše značne zvyšuje riziko aquaplaningu. |
Čo hovoria zákony |
Zákonné minimum (SR) v lete: 1,6 mm (naše odporúčanie: min. 3 mm) |
Zákonné minimum (SR) v zime: 3 mm (naše odporúčanie: min. 4 mm) |
|
Brzdná dráha z rýchlosti 50 km/hod. (mokrá testovacia dráha)
Hĺbka dezénu: | Stav pneumatiky | Poznámka |
8 mm | Vaša pneumatika je 0% opotrebovaná | Nová pneumatika |
7 mm | Vaša pneumatika je 15% opotrebovaná | |
6 mm | Vaša pneumatika je 31% opotrebovaná | |
5 mm | Vaša pneumatika je 47% opotrebovaná | |
4 mm | Vaša pneumatika je 62% opotrebovaná | |
3 mm | Vaša pneumatika je 78% opotrebovaná | Zákonný limit! (zimné pneumatiky) |
2 mm | Vaša pneumatika je 94% opotrebovaná | |
1,6 mm | Vaša pneumatika je 100% opotrebovaná | Zákonný limit! (letné pneumatiky) |
A. Prehustenie - na pneumatike je ojazdený stred behúňa
B. Podhustenie - na pneumatike sú ojazdené okraje behúňa
C. Optimálny tlak uvedený výrobcom pre daný typ vozidla
Kde nájdete údaje pre Vaše vozidlo? |
Každý výrobca poskytuje údaje o optimálnom hustení pneumatík pre konkrétny typ vozidla. Uvádza ich v návode k údržbe vozidla. Priamo na vozidle ich nájdete na vnútornej strane palivovej nádrže a na B-stĺpiku dverí. Meranie tlaku sa robí v zásade na "studených" pneumatikách. |
|
Tlak pneumatík vs bezpečnosť |
STABILITA POČAS JAZDY |
Podhustené pneumatiky majú negatívny vplyv na presnosť riadenia vozidla. Pneumatika s tlakom 2 bar je schopná bezpečne prejsť zákrutou pri rýchlosti 100 km/h, pri tlaku hustenia 1 bar sa rýchlosť znižuje na 87 km/h. |
|
BRZDNÁ DRÁHA |
Pri testoch pneumatík sa ukázalo, že pri pneumatike nahustenej na hodnotu 2 bar je brzdná dráha pri brzdení z rýchlosti 90 km/h na rýchlosť 70 km/h dlhá 40 metrov, zatiaľ čo pri pneumatike s tlakom hustenia 1 bar je brzdná dráha 45 metrov. |
|
AQUAPLANING |
Ak je pneumatika podhustená o viac ako 30% oproti odporúčaným hodnotám, významne sa zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu. |
|
SPOTREBA PALIVA |
Pneumatiky s nízkym tlakom majú vyšší valivý odpor, ktorý spôsobuje väčšiu spotrebu paliva. |
|
ŽIVOTNOSŤ |
Jazda s podhustenou pneumatikou znižuje jej odolnosť a môže viesť k jej poškodeniu s následným rizikom celkovej straty tlaku pneumatiky. |
|
LI | kg / koleso | LI | kg / koleso | LI | kg / koleso | LI | kg / koleso | LI | kg / koleso |
50 | 190 | 68 | 315 | 86 | 530 | 104 | 900 | 122 | 1500 |
51 | 195 | 69 | 325 | 87 | 845 | 105 | 925 | 123 | 1550 |
52 | 200 | 70 | 335 | 88 | 560 | 106 | 950 | 124 | 1600 |
53 | 206 | 71 | 345 | 89 | 580 | 107 | 975 | 125 | 1650 |
54 | 212 | 72 | 355 | 90 | 600 | 108 | 1000 | 126 | 1700 |
55 | 218 | 73 | 365 | 91 | 615 | 109 | 1030 | 127 | 1750 |
56 | 224 | 74 | 375 | 92 | 630 | 110 | 1060 | 128 | 1800 |
57 | 230 | 75 | 387 | 93 | 650 | 111 | 1090 | 129 | 1850 |
58 | 236 | 76 | 400 | 94 | 670 | 112 | 1120 | 130 | 1900 |
59 | 243 | 77 | 412 | 95 | 690 | 113 | 1150 | 131 | 1950 |
60 | 250 | 78 | 423 | 96 | 710 | 114 | 1180 | 132 | 2000 |
61 | 257 | 79 | 437 | 97 | 730 | 115 | 1215 | 133 | 2060 |
62 | 265 | 80 | 450 | 98 | 750 | 116 | 1250 | 134 | 2120 |
63 | 272 | 81 | 462 | 99 | 775 | 117 | 1285 | 135 | 2180 |
64 | 280 | 82 | 475 | 100 | 800 | 118 | 1320 | 136 | 2240 |
65 | 290 | 83 | 487 | 101 | 825 | 119 | 1360 | 137 | 2300 |
66 | 300 | 84 | 500 | 102 | 850 | 120 | 1400 | 138 | 2360 |
67 | 307 | 85 | 515 | 103 | 875 | 121 | 1450 | 139 | 2430 |
SI | v max. | SI | v max. | SI | v max. | SI | v max. | SI | v max |
A1 | 5 | A7 | 35 | F | 80 | N | 140 | U | 200 |
A2 | 10 | A8 | 40 | G | 90 | P | 150 | H | 210 |
A3 | 15 | B | 50 | J | 100 | Q | 160 | V | 240 |
A4 | 20 | C | 60 | K | 110 | R | 170 | W | 270 |
A5 | 25 | D | 65 | L | 120 | S | 180 | Y | 300 |
A6 | 30 | E | 70 | M | 130 | T | 190 | ||
v max. (max. rýchlosť v km / hod.) |
Základný prierez pneumatikou | ||
![]() | 1 | Vrchný behúň |
2 | Stredová drážka | |
3 | Priečna drážka | |
4 | Obvodové drážky | |
5 | Priečne drážky | |
6 | Rameno pneumatiky | |
7 | Kostra pneumatiky | |
8 | Oceľové pásy | |
9 | Radiálne drážky | |
10 | Ochrana pätky | |
11 | Pätka pneumatiky |
ZIMNÁ SEZÓNA |
Vonkajšie teploty začínajú klesať, a tak je vhodný čas pomaly sa pripraviť na zimnú sezónu. Akonáhle sa teploty začnú dlhodobo pohybovať pod 7°C, je nevyhnutné prezuť na zimné pneumatiky. S odkladaním prezutia sa spájajú vážne riziká! Letné pneumatiky sú z tvrdšej zmesi, ktorá pri nižších teplotách ešte viac stvrdne, stratí pružnosť a prichádza o najdôležitejšiu vlastnosť - priľnavosť, čo môže spôsobiť fatálne následky. Preto sa zodpovedne pripravte na zimnú sezónu, aby ste neohrozili seba ani ostatných účastníkov cestnej premávky. |
LETNÁ SEZÓNA |
Teploty sa pohybujú dlhodobo nad 7°C, a tak nastal ten správny čas prezuť na letné pneumatiky. Zmes letných pneumatík je tvrdšia a prispôsobená prevádzke za vyšších teplôt. Zimné zmesi sa na suchých a teplých povrchoch viac opotrebovávajú, zhoršujú jazdné vlastnosti automobilu (brzdná dráha a ovládanie vozidla) a tiež zvyšujú spotrebu pohonných hmôt. Preto sa zodpovedne pripravte na letnú sezónu, aby ste neohrozili seba ani ostatných účastníkov cestnej premávky. |
A. Uskladnenie pneumatík s diskom (uskladnenie v horizontálnej polohe, zavesenie za disk)
B. Uskladnenie pneumatík bez disku (uskladnenie vo vertikálnej polohe, občas pootočiť)
Správne uskladnenie pneumatík vplýva na ich životnosť, preto je dôležité dodržiavať tieto zásady: |
Odporúčame skladovať pneumatiky s minimálnou hĺbkou dezénu 4 mm (zimné pneumatiky) a 3 mm (letné pneumatiky). Pneumatiky s menším dezénom strácajú svoje vlastnosti a sú pre posádku vozidla nebezpečné. |
Pneumatiky by sa mali skladovať v tmavej, suchej a chladnej miestnosti. Medzi faktory, ktoré škodia pneumatikám patria: slnečné žiarenie, vlhko, vysoké teploty, chemikálie a pod. |
Je nevyhnutné dodržiavať pravidlá pri skladovaní pneumatík bez diskov a s diskami. |
Pneumatiky bez diskov je vhodné občas pootočiť, aby sme predišli ich deformácii. |
Pneumatiky je vhodné pred uskladnením dôkladne umyť a ošetriť špeciálnymi prípravkami. |
|